Hoe onderhoud je nu goed contact met je team?

Groei maximaal als ondernemer én als bedrijf

Het nieuwe (thuis)werken is de spagaat tussen begrip voor de situatie van je medewerkers en afspraken maken over de resultaten. Wat kan en mag je van hen verwachten in deze tijd?

Dat is geen gemakkelijke opgave. Een directeur zei laatst ‘mijn hoofd draait overuren’. Het is constant schakelen en anticiperen op de toekomst.

Juist nu is het ontzettend belangrijk om ook op afstand -contact en vooral verbinding- te blijven houden met iedereen in je team. Dat kan individueel met een medewerker, veel belangrijk is  om dit met het team als geheel te doen.

Het gaat dan om:

  • Het delen van persoonlijke ervaringen met elkaar
  • Kijken waar je van en met elkaar kunt leren
  • Een luisterend oor te bieden
  • Delen wat hun doel voor de week of de dag is
  • En ook te delen waar je je zelf mee bezig houdt als ondernemer

Zorg voor gezamenlijkheid en geef persoonlijke aandacht om elkaar door deze uitdagende tijd heen te helpen. Psychologen geven aan dat de mensen juist nu door de verlenging van de maatregelen onder psychische druk komen te staan. Een luisterend oor en aanmoedigingen van jouw als leider maar ook van de andere teamleden zorgt voor een positieve boost. Ons lichaam maakt hierdoor endorfine aan en dit zorgt echt voor een stuk positiviteit in de hersenen.

Wij hebben zelf ook behoorlijk moeten schakelen de afgelopen periode. Zo hebben we een groot gedeelte van onze afspraken omgezet naar online afspraken, ook die met hele families. Met ons hele team hebben we nu online teammeetings en dat gaat enorm goed.

Hoe kun je op afstand verbinding houden?

Er zijn veel online tools die je kunt gebruiken om contact en vooral betrokkenheid te houden met je team! Handige technieken die je hiervoor kunt gebruiken voor groepsvideo-gesprekken zijn bijvoorbeeld Zoom en Teams (onderdeel van Microsoft Outlook)

Hoewel videobellen massaal toeneemt, merken we dat onze klanten, misschien net als jij nog weinig tot niet bezig zijn met online vergaderen of overleg. Hier valt dus veel winst te behalen! Gebruik deze 10 tips om videobellen in te zetten in jouw familiebedrijf:

  1. Bevestig je video-afspraak per e-mail
  2. Zorg voor een goede, professionele achtergrond (dit kun je aanpassen)
  3. Zorg voor voldoende licht
  4. Test vooraf je audio
  5. Zorg dat de camera zich op ooghoogte bevindt
  6. Wees je bewust van al je bewegingen
  7. Houd oogcontact
  8. Stop met andere dingen tegelijkertijd te doen
  9. Kleed je zakelijk
  10. Maak gebruik van de ‘mute-knop’ om het gesprek rustig te laten verlopen

Voor het videobellen met je team geldt, ga het gewoon doen!

Dagstart is fantastisch en draagt bij aan betrokkenheid en resultaatgerichtheid

Je kunt twee keer in de week online contact hebben met elkaar, maar ook elke dag een gezamenlijke dagstart op een vast tijdstip. Zodat iedereen tegelijkertijd even online is en van elkaar hoort:

  • Wat hun doel voor de dag is?
  • Welke mogelijke belemmeringen zijn tegen aan lopen?
  • En hoe je als teamlid elkaar kunt ondersteunen?

Ben je geïnteresseerd in hoeverre jullie thuiswerkbeleid klopt, download dan nu onze “Checklist thuiswerken” via: https://familiezaken.nl/checklist-thuiswerken/. Mocht je hier meer over willen weten of begeleiding wensen, we helpen je graag. Zorg goed voor jezelf, je onderneming en elkaar!

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK: DE 5 STRATEGIEËN BIJ OPVOLGING


    * Bij verzenden ga je akkoord met onze privacy verklaring.