Blog

Groei maximaal als ondernemer én als bedrijf

Bakkertje Deeg II

Bakken is onverminderd populair; ruim twee miljoen mensen keken elke zondag naar Heel Holland bakt. 

Als kind wilde ik graag bakker worden. Dat idee was geboren toen we met de klas langs een bakker in de buurt gingen om krentenbollen te maken. Geweldig vond ik dat! De zachte bollen die we zelf mochten kneden en die heerlijk geurend de oven uitkwamen! Ik voelde me net bakkertje Deeg

Met carnaval ging ik verkleed als, je raadt het al; als bakker!

Eén van mijn eerste bijbanen was dan niet-toevallig bij een bakker als zaterdaghulp. Vijf jaar werkte ik elke zaterdag en alle vakanties in een geweldige bakkerswinkel! Deze bakker bestond al vier generaties en de drie zonen, hun ouders en de frisse kant waren allen werkzaam in dit mooie familiebedrijf.

70 % van alle bedrijven is een familiebedrijf. Voor de bakkersbranche ligt dit cijfer vermoedelijk nog een stuk hoger. Veel bakkerijen zijn al generatieslang in de familie.

Mijn zus Carola, ik en ons team werken graag samen met familiale ondernemers. Hoewel wij het bedrijf niet onze ouders hebben overgenomen, zijn we zelf ook een familiebedrijf. Onze waarden zijn; we doen alles met liefde, we geloven in specialisme en we zijn open en transparant in ons handelen. Waarden die overeenkomen met die van veel familiebedrijven.

Er zijn vijf punten waarin familiebedrijven uitblinken. Dit maakt dat veel mensen dan ook graag zakendoen met familiebedrijven

– Loyale klanten: familiale ondernemers zetten graag een stapje harder voor hun klanten waardoor het vertrouwen en hun loyaliteit wordt versterkt.

– Korte lijnen: familiebedrijven zijn platter en slagvaardiger. De familieonderneming is flexibeler in de besluitvorming omdat het besluitvormingsproces eenvoudig en overzichtelijk is.

–  Doorzetters: familiebedrijven laten zich niet leiden door de waan van de dag en kijken vaak verder vooruit. In tijden van extra drukte (zoals met de feestdagen en nu met Corona) zet de familie met hun team extra de schouders eronder.

– Hechte bedrijfscultuur: in familiebedrijven zijn de onderlinge relaties tussen mensen doorgaans sterker en persoonlijker dan in andere bedrijven. Medewerkers hebben langere dienstverbanden dan in niet-familiebedrijven.

– Stabiele eigendomsstructuur: Het is duidelijk wie de eigenaar is. En die persoon is dit vaak voor langere tijd. Dat betekent dat de medewerkers weten voor wie ze werken en de klant heeft beeld bij de eigenaar.

Heel mooi natuurlijk al die sterke kanten! Helaas zijn er ook een aantal valkuilen die ongetwijfeld herkenbaar zijn voor elk familiebedrijf. We hebben er een e-book over geschreven ‘Voorkom de vijf valkuilen in jouw familiebedrijf’.  Mocht je deze willen ontvangen; stuur dan een mail naar info@familiezaken.nl

Chat openen
1
Hoi, heb je vragen? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Carola