De wereld is veranderd sinds de corona-uitbraak zijn intrede heeft gedaan. Ook voor jullie als familiebedrijf heeft dit gevolgen, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Sommige bedrijven maken juist nu een periode van groei door omdat zij op een markt zitten waar veel vraag is, denk aan de bouwmarkten, sportartikelen en hygiëne producten. Maar de meeste familiebedrijven merken nu dat een grote achteruitgang in omzet. Hoe ga je hier mee om, als bedrijf en als familie?

Het allerbelangrijkste is dat je je hoofd koel houdt. Maar wacht ook niet te lang met handelen voor de perfecte oplossing of strategie. We hebben een kort overzicht gemaakt met de gevolgen op alle vlakken in het bedrijf en WAT je kunt doen om daadkrachtig te handelen.  

Welke gevolgen kunnen er zijn in grote lijnen op dit moment voor het familiebedrijf?

Voor het bedrijf?

  • Teruglopende orders en omzet
  • Logistieke problemen
  • Zijn er voldoende medewerkers beschikbaar?
  • Ziekte personeel/mentale weerbaarheid medewerkers

Wat kunnen de gevolgen zijn voor de familie:

  • Kwetsbare familieleden (Fysiek en mentaal) waar zorgen om gemaakt wordt
  • Stress en angst onder de familieleden en eigenaren
  • Uitstellen of stoppen met geplande familiebijeenkomsten waardoor communicatie stil valt
  • De familie die niet op één lijn zit waardoor ruzie ontstaat

Wat kunnen de gevolgen zijn voor het eigendom:

  • Waardedaling vermogen
  • Verminderde Cashflow
  • Te laat in actie komen om vermogen veilig te stellen

Welke vragen zijn voor de familie nu belangrijk?
-Hoe staan de familieleden in deze uitdagende periode? (economisch, fysiek en emotioneel)
-Wie in de familie neemt de lead in hoe de situatie aan te pakken?
-Hoe houden de familieleden elkaar op de hoogte? Wie werkt er in de frontlinie?
-Hoe worden alle familieleden, ook degenen die niet werken in het bedrijf, op de hoogte gebracht van het crisismanagement?
-Hoe ondersteunen jullie elkaar?
-Wat wordt er gedaan om de kwetsbare familieleden te ondersteunen?

Welke vragen zijn voor het bedrijf belangrijk?:
-Hoeveel  is de te verwachten omzetdaling?
-In welke kosten kunnen we meteen snijden? Welke kosten zijn noodzakelijk om te maken en welke niet?
-Hebben we genoeg van de juiste middelen? Daarmee wordt bedoeld: cashflow, de juiste mensen, kredietfaciliteiten.
-Welke kansen zijn er nu? Met welke producten, diensten kunnen het omzetverlies goedmaken, of nieuwe markten aanboren?
– Hoe houden we iedereen betrokken en aangehaakt?
 -Welke problemen kunnen we wel oplossen?
-Wat kunnen we uit deze crisis leren voor de toekomst?
-Hebben we de juiste mensen aan het roer die ons door de crisis kunnen leiden?
-Welke andere mogelijkheden, vanuit overheidswege of vanuit de markt, kunnen we inzetten?

Wat kun je doen op de verschillende terreinen om de impact van de crisis te beperken?

Op het vlak van EIGENDOM :
1. Kijk opnieuw naar je investeringen
2. Beperk kasuitbetalingen tijdens crisis
3. Blijf in gesprek met de eigenaren en andere belanghebbenden

Op het vlak van de FAMILIE
1. Definieer een gepaste sociale omgang binnen de familie
2. Blijf kijken naar wat er wel goed gaat
3. Bied elkaar emotionele ondersteuning, luisteren is vaak al genoeg
4. Benoem duidelijk elkaars rol en verantwoordelijkheden in deze tijd.
5. Zorg voor een effectieve manier om contact met elkaar te houden en samen de uitdagingen aan te gaan, familievergaderingen kunnen ook online  

Op het vlak van BEDRIJF
1. Sterk en veerkrachtig leiderschap
2. Focus op cash flow management
3. Communicatiestrategie, houd contact met je team (online bijvoorbeeld via Zoom)
 4. Protocollen omtrent reizen  en klantencontact
5. Faciliteer flexibel werk
6. Stel crisisteam samen
7. Focus welke problemen je wel kunt oplossen (voor je klanten) en onderzoek naar mogelijkheden

De beste stap in het managen van de crisis is sterk leiderschap. Wat is sterk leiderschap? In onderstaand overzicht een checklist:  

PROACTIEF Een sterke leider onderbouwt welke zaken aandacht nodig hebben en hoe frequent dit gebeurt. Houdt rekening met de belangen van relevante stakeholders in het bedrijf en de familie en alloceert middelen evenredig.

CONSISTENT Vormt het karakter van het bedrijf richting de crisis (toon aan de top) en neemt verantwoordelijkheid in het beschermen van familie- en bedrijfswaarden in tijden van stress.

FLEXIBEL Een sterke leider is flexibel in zijn denken en doen en schakelt snel als de omstandigheden veranderen en durft hierin ook te switchen van standpunt.

GEINFORMEERD een sterke leider is gedreven om alle relevante en benodigde informatie van managers, eigenaren en externen te vergaren om goede strategieën en staat open voor alle ideeën die hij van zijn omgeving krijgt.

Bron: adviesburo Lansberg-Gersick www.igassoc.com en landelijke expertise centrum Familiebedrijven Windesheim