Familiebedrijf en Opvolging, hoe regel je dat?
De meeste directeuren in het familiebedrijf schuiven opvolging als een hete aardappel voor zich uit. Logisch want een bedrijf dat u met noeste arbeid hebt opgebouwd, is moeilijk uit handen te geven. Maar het is niet alleen het uit handen geven. Er speelt veel meer.
Vraagt u zich ook af ‘Hoe regel ik de opvolging in mijn familiebedrijf?’
Er is geen directeur met een eigen bedrijf die niet denkt aan opvolging. Het is heel waarschijnlijk dat hier al veel langer over nagedacht wordt dan dat de buitenwereld weet. Alle scenario’s worden uitgedacht. Ook de moeilijke zaken waar nooit eerder over gesproken is.
Herkent u dit?
Schieten er ook verschillende gedachtes door uw hoofd, waardoor u er als een berg tegenop bent gaan zien om zaken te delen met uw familieleden?
Lees hier meer over hoe we dat aanpakken >
Ervaart u ook dat je vastzit als het gaat om opvolging?
Een overdrager verwoordde het laatst heel treffend: “Ik heb het gevoel de controle over het proces van opvolging te verliezen als ik het deel met mijn kinderen. Ik weet niet waar te beginnen en het komt altijd vervelend mijn strot uit als ik me uitspreek. Ik ben bang om de familieband te beschadigen en maak me zorgen over het bedrijf als ik de touwtjes loslaat. Dus we draaien nu om de hete brij heen.”
De meeste directeuren hebben zakelijke beslissingen altijd zelfstandig kunnen nemen. Ze hebben zelf knopen kunnen doorhakken en aan niemand daarbij hoeven betrekken.
In een opvolgingsproces werkt deze handelswijze helaas niet meer. Opvolging is gezamenlijk proces dat je juist samen met de familie die het betreft, moet doorlopen. Zeker wanneer je de familieband goed wilt houden en het bedrijf succesvol wilt laten voortbestaan. Door zaken maar uit te stellen, ervaren veel directeuren dat zij, als het om opvolging gaat, in een impasse zitten.
Feit is dat jullie snel uit deze beklemmende situatie kunnen komen, door de eerste stap te zetten en zaken goed te gaan regelen.
Opvolging in je familiebedrijf, wat is onze werkwijze?
De eerste stap is te realiseren dat deze situatie zich niet vanzelf oplost. U komt geen stap verder door met opvolging alleen in uw hoofd bezig te zijn. Daar vindt u de antwoorden niet.
Opvolging is een proces. Neem er de tijd voor. Maak dit onderwerp bespreekbaar door met de familie om tafel te gaan zitten en te inventariseren wat de ambities van alle betrokken familieleden zijn. Je hebt nu eenmaal te maken met meerdere personen met verschillende karakters. Niets is wat het lijkt. Het stellen van de juiste vragen is in deze fase erg belangrijk. Het komt neer om goed met elkaar te (leren) communiceren. En communicatie is lastig, zeker in het familiebedrijf omdat men over het algemeen niet gewend is om zich uit te spreken. Daarnaast wil je niks kapot maken.
Door het inschakelen van een neutrale partij zonder belangen, wordt het proces omtrent opvolgen naar de volgende generatie structureel in gang gezet. Er komt duidelijkheid en jullie boeken vooruitgang.
Familieleden worden uitgedaagd om zich uit te spreken. Je leert met elkaar de dialoog aan te gaan, dit is de enige manier tot succes. Als zaken helderder en uitgesproken zijn, is het gesprek met een inhoudelijk adviseur als een fiscalist of accountant een stuk makkelijker.
De accountant regelt de financiële overdracht en Succesvolle opvolging begeleidt de sociale, psychologische overdracht. Cijfermatig is er veel mogelijk om de overdracht zo fiscaal vriendelijk als mogelijk over te dragen, echter de emoties sturen is vele malen complexer.
Lees hier onze blog (Het kostte me bakken met geld) over een overdrager die het opvolgingsproces begonnen is met een fiscalist (inhoudelijk adviseur) en wat het resultaat daarvan was.
Succesvolle opvolging heeft, om dit opvolgingsproces in goede banen te leiden een praktisch en effectieve methodiek ontwikkeld aan de hand waarvan we de gehele familie gedurende deze complexe fase begeleiden.